Sunday 22 January 2012

My Teardrops with Double Thumbs up ;)


Assalamualaikum..

wahh.. sejak ddk umah ni malas sgguh nk on lappy.. hehe

ok! straight to the point.. Last Saturday i watched a Japanese movie on tv..  the title is A Tale of Mari and Three Puppies.. sgt sedih cite ni.......... mmg aku mangis sepanjang movie ni.. sob..sob..sob.. :(



.Mari is a female dog with 3 little cute puppies own by a family of a grandfather, father and two young siblings who lost their mother few years ago.. Mari and her family are well-accepted by the family.. they love them so much.. one day, an earthquake occurred and the house was badly damage.. the grandfather and Aya, the daughter of the family were trapped in the house... Mari tried so hard to help them.. Smpai kaki die berdarah2 sbb trpijak kaca.. airmata aku dah berjurai2 dah masa ni.. but she couldnt make it.. luckily, Mari bumped into two soldiers.. mula2, askar2 tu x faham apa Mari cube bgtau..Bile si atuk dan Aya berjaya diselamatkan, askar2 tu nk bwk dyorg naik heli to a safer place.. plus, the grandfather was badly injured.. tp askar2 tu x blh bwk Mari n anak2 die sekali sbb keadaan x mengizinkan ( wahh.. bahasa aku...).. 



Aya menjerit2 panggil Mari dari atas heli... Ya Allah, sedih gler mase ni.... aku dah xde rasa segan dah nangis dpn tv.. adik aku ejek2 pun aku wat bodoh je... mmg sgt touching.. Mari kejar heli tu smpai la die penat nk lari...... sedih sgt............  

hari2 Mari tngu tuan die balik... die bwk anak2 die main kt area Aya n abg die selalau main.... hari2 Mari pergi.. hujan, ribut, die ttp pegi... one day, jmbatan yg Mari n anak2 die lalu tbe2 runtuh!!! Dyorg terjatuh dlm sungai... aku dah meraung dah time ni... tisu sekotak dah habes aku kerjakan... so sad....... ;(  thank God they saved.... puppies tu jgn ckp la... tiga-tiga pakat buat muka innocent.. lg la aku sedih.... yg plg aku terharu, bile tgk how Mari takes care of her puppies.... she digged and searched high n low to find food for her babies.... bile jumpe mknana, die x mkn pun.. die biar anak2 die mkn... mase hujan lebat, die cari blanket n bwk puppies tu berteduh bwh runtuhan rumah tuan die.... i was thinking, 
kalau binatang yg xde akal tu pun sayang anak, sanggup berkorban utk anak, kenapa la ade manusia yg sanggup buang anak rata2?? dlm tong sampah, campak kt longkang, bunuh anak sndiri yg dah dikandung berbulan2 dlm perut, biar darah daging sndiri mati kene gigit semut..... binatangkah manusia?????  haiwan pun reti bela anak elok2, tp manusia.... baby tu dibuat mcm smpah.. jijik sgt ke anak yg lahir tu? mak bapak die yg jijik sebenarnya.. dah buat salah, dosa.. nk tmbah lg dosa membunuh darah daging sndiri, zuriat sndiri...... Nauzubillah.. mintak dijauhkan perkara2 mcm ni...

ok! back to the story.. meanwhile, Aya n abg die dah selamat kt pusat perlindungan... but Aya really want to have her Mari again.. he begged his brother to take her back there... she cried and cried.. n i cried too... sgt tersentuh tgk budak kecik menangis... n aku salute gler dgn abg die! sgt gentleman.... i could see the sadness in his eyes but he didnt cried at all... he stayed strong for his sister.. die x pernah lepaskan genggaman dari adik die... then, they went back to their house... they had a difficult journey... die sabar sgt dgn adik die.. then my mom said, tgk tu.. budak lelaki jepun.. x nangis.. kuat semangat.. disiplin.. sbb tu dyor blh berjaya.... ade jgk betulnye tu... bukan la mksud aku nk banggakan org luar, tapi benda baik x salah utk kita ikut,kan? ;)



then.. blaaa...blaaa.....blaaa... time ending cite ni, when Mari dah jmpe blk dgn Aya n abg die, aku nangis gler2... mase tu tgh lunch... satu family mkn dpn tv.. sbb xnk miss ending cite ni... aku nangis smbil mkn... xtau la airmata aku ade trtumpah dlm nasi ke x... aku dah x kisah dah... lantak la ape nk jadi.. airmata tu dah x tertahan.... ending yg sgt touching...

utk cite ni, mmg triple thumbs up aku bg!!!!!! the kids mmg pndai berlakon... Mari n puppies tu laaagggiiii pndai brlakon!! first time aku tgk movie yg buat airmata aku keluar non-stop dari mula smpai habis!!! 
this movie teaches me that love is divine.. sama ade manusia dgn manusia atau manusia dgn haiwan..kita semua milik Allah yg hakiki ;)


ni ending cite ni.. maybe x berapa sedih but if u watch from the very beginning, u will definitely feel touched :)



5 comments:

Cik Ami said...

hehehe. sama lah kita. saya pun menangis nangis sampai tersedu sedu tengok cerita tu. tisu berterabur penuhhhh T__T

umairah^_^ said...

sedih kannn.... pndai Mari berlakon.. hehehe

Jabar Ainal said...

Oh my....sedih........!! (though belum tgok...tapi dah rase dah...)

umairah^_^ said...

u must watch it!! seriously... berjurai-jurai ayormate nnt...

Jabar Ainal said...

waaa...nnt la....xready lagi nk sedih2 ni....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...